Pleidooi voor beter grensoverschrijdend Openbaar Vervoer
Zoals bekend had de buslijn 19 Hulst -Breda van Connexxion heel erg te lijden van de wegenwerken Oosterweel in en om Antwerpen.
Daarom werd er in Nederland besloten om deze bus van Hulst voortaan via Liefkenshoektunnel naar Roosendaal te laten rijden.
Daardoor sneuvelde de afstapmogelijkheid van en naar Antwerpen voor reizigers uit Zeeuws Vlaanderen (en moeten de studenten in Roosendaal de trein op naar Breda).
Daartegen kwam protest In Zeeland (zie artikelĀ Koerierke in bijlage).
Men vraag daar terecht om de verbinding van en naar Antwerpen te herstellen door samenwerking met De Lijn.
De beste plaats om de gevraagde overstapverbinding naar en van Antwerpen op korte termijn te herstellen is via het regionaal Hoppinpunt Sint-Helena te Sint-Gillis Waas.
Erik Rombaut (voormalig schepen van mobiliteit in Sint-Gillis Waas) en Fred Van Remoortel (ABLLO vzw) hebben samen een aantal voorstellen geformuleerd die werden gepresenteerd voor de werkgroep Hulst binnen de Vervoerregio Waasland
Daarin wordt gepleit om de aloude samenwerking te herstellen tussen De Lijn en Connexxion om tot een gezamenlijke/gedeelde oplossing te komen en werden een aantal mogelijke voorstellen heel concreet uitgewerkt.
Ze zouden een oplossing kunnen bieden voor grensoverschrijdend Openbaar vervoer tussen Oost-Zeeuws Vlaanderen, het noorden van het Waasland en Antwerpen
Deze presentatie kan U hier vinden
ABLLO vzw roept alle betrokken overheden dan ook op om aan de slag te gaan met deze voorstellen en snel tot een gedragen en betaalbaar (kostendelend Vlaams/Nederlands) voorstel te komen.