Nieuwe treinhalte Lokeren-Zuid kan het verschil maken

Een aanvulling op de haalbaarheidsstudie N47 Lokeren.

          * Uitgebreide presentatie          * Ook op de denkmee site van de gemeente Lokeren !!      REACTIE Lokeren

Op 27 oktober 2021 belegde het buurtcomité Lokeren-Zuid een info-avond over de Haalbaarheidsstudie N47 dwars door Lokeren-Zuid. AWV-ingenieur Kostadinov en schepen Sabine Van Rysselberghe (Open VLD) waren hierbij uitgenodigd om de stand van zaken toe te lichten. De AWV-ingenieur begon met een wervend beeld. Maar, dit virtuele beeld zal nooit werkelijkheid worden, gelet op de 47 beelden die erop volgden. In de AWV-visie is de auto nog steeds richtinggevend. We stellen daarom een nieuwe treinhalte Lokeren-Zuid voor. Uiteraard zijn nog andere zaken te bedenken, die het verschil kunnen maken.
 
Zoveel is duidelijk: dit virtuele beeld zal nooit werkelijkheid worden.
De stad is in gesprek met Infrabel over het opheffen van de twee resterende overwegen op lijn 57 op haar grondgebied. Het gaat om de overweg in de Brandstraat (in spoorwegtaal: OW 30) en deze in de Bokselaarstraat (OW 28), zei schepen Van Rysselberghe. Tijdens dit overleg worden ook circulatiemaatregelen besproken. Dit biedt extra kansen voor de buurt.
• In plaats van OW 30, kan een onderdoorgang voor alle verkeer ingericht worden. Tegelijk kan wegverkeer uit de buurt afgeleid worden naar Brandstraat, Wolfsakker en N47 en E17.
• In plaats van OW 28, kan een onderdoorgang als trage weg komen, zodat de buurt verkeersluw wordt. Op deze plek kruist de fietssnelweg het spoor.
• Bovendien kan een treinhalte Lokeren-Zuid toegevoegd worden. Deze halte zou net in het midden liggen tussen de woonbuurt en de bedrijventerreinen E17/2-4.
Een halte Lokeren-Zuid is een voorbeeld van samenwerking en van multimodale aanpak zoals bedoeld binnen het decreet Basisbereikbaarheid. Deze halte, die bijna niets kost inhet exploitatiebudget,  kan het verschil maken. Want, met minstens 1.000 in- en uitstappers per dag, kunnen bijna evenveel autoritten minder nodig zijn op de N47 en in de buurt. Het zijn vooral de voetganger en de fietser die voor het aansluitende vervoer kunnen instaan, zelfs tot over de N47 (zie kaartje). Kortom, tijdens de lopende haalbaarheidsstudie voor herinrichting van de N47 ontbreekt het aan inzicht, visie en kansen. Het hele plaatje van de N47 wint aan duurzaamheid, door de kans te grijpen de treinhalte Lokeren-Zuid te bouwen. In combinatie met het opheffen van de overwegen en het verkeersluw maken van heel het woongebied. Zo realiseer je veel meer kwaliteiten voor de N47 en de buurten eromheen, van het stadshart tot in de bedrijventerreinen.
 
Stad en Infrabel praten over het opheffen van de overwegen Brandstraat en Bokselaarstraat. Dit gaat gepaard met circulatiemaatregelen. Voeg daar een nieuwe treinhalte Lokeren-Zuid aan toe. Zo schep je kansen voor stappen en trappen en voor een auto-ontwenning voor heel de buurt.
 
Vandaag realiseerbaar: halte Lokeren-Zuid, met een S-trein om het half uur. Goed voor minstens  duizend in- en uitstappers per dag. Hiermee kan deze halte bij de 200 meest gebruikte stations gaan behoren op het NMBS-net, op en totaal van 551.
                        Fred Van Remoortel

Uitgebreide presentatie

* Ook op de denkmee site van de gemeente Lokeren !!

* Artikel ​​​​​​​in Het Groene Waasland

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Dit voorstel van Fred Van Remoortel (zie HGW nr 224)  is op denkwebsite van de stad Lokeren gezet.  (https://denkmee.lokeren.be/nl-BE )  
En met een eerste succes. De nodige 100 stemmen zijn bereikt. 

Antwoord van de stad Lokeren : Dag Fred, Jouw voorstel heeft 100 stemmen behaald dus de stad engageert zich om hierover verder in interactie te gaan. We vragen echter gezien de eindejaarsperiode en vakantie van onze medewerkers nog eventjes geduld. Na de kerstvakantie gaan de betrokken diensten hiermee aan de slag en komen we bij je terug. Alvast een prettig eindejaar toegewenst. Stad Lokeren ;   Geplaatst op 28 december 2021