Bij verhuizing AZ Nikolaas naar Neerkouter: meerkosten voor openbaar vervoer

De geplande verhuizing van AZ Nikolaas (AZN) naar de stadsrand van Sint-Niklaas veroorzaakt aanzienlijke meerkosten voor De lijn.
En voor de Wase busgebruiker daalt kwaliteit en neemt de autoafhankelijkheid toe.
Zo heeft men ook nood aan een stadsrandparking.
Kortom: verhuizing AZN zet Waasland Klimaatland op zijn kop.
Hoogfrequente buslijn.

Lokeren is toe aan station op mensenmaat

Het station van Lokeren en zijn omgeving voldoen al lang niet meer aan de comfort-eisen van de 21ste eeuw. Noch het station noch de omgeving sporen aan tot het reizen met de trein. In opdracht van de Wase milieuvereniging ABLLO vzw schetst stedenbouwkundige en ruimtelijk planner Fred Van Remoortel voor het station en de buurt een haalbaar toekomstbeeld. Deze visie moet tot actie leiden.

Nieuw plan voor Bellestraat-Zonneken

De stad grijpt in om te voorkomen dat het woonuitbreidingsgebied tussen de Passtraat, Bellestraat, Heidebaan en de Ster in Sint-Niklaas volgebouwd wordt. Nog steeds zullen er 700 woningen bijkomen, maar die worden geconcentreerd tussen Passtraat en Kallohoekstraat, zodat er open ruimte overblijft. Het is de eerste keer dat het 'lobbenstadmodel' van de stad juridisch wordt verankerd.

ABLLOvzw ijvert reeds jaren voor dat lobbenstadmodel.

Een pleidooi voor de Lobbenstad

Een pleidooi voor het Lobbenstadmodel, vertrekkende vanuit 3 zeer actuele vragen.

  1. Wat is klimaatbestendige stedenbouw ?
  2. Wat is het beste stedenbouwkundige patroon om de ecologische voetafdruk van steden te verminderen ?
  3. Wat is het beste stedenbouwkundige patroon om aantrekkelijke condities te creëren voor mensen en voor het herstel van urbane biodiversiteit 

De presentatie van Erik Rombaut vindt U hier.