Verlenging Waterbus uit Antwerpen tot Doel
Sedert 2020 vaart De Waterbus voor rekening van de Vlaamse overheid.
ABLLO pleitte er al eerder voor om deze dienst te verlengen tot Doel.
Dus met een bijkomende korte oversteek van de Schelde en dus met herstel van het vroegere veer Doel-Lillo
Zie: ABLLOvzw wil betere Waterbussen.
Historie Oorspronkelijk in opdracht van het Havenbedrijf, is De Waterbus sedert 1 juli 2017 een begrip geworden in Antwerpen en het Waasland. Het begon toen met de verbinding tussen Antwerpen en Hemiksem. In 2018 werd deze verlengd tot Kallo. In 2019 kwam er de dienst op het Albertkanaal bij, maar die is inmiddels opgedoekt. Sedert 2019 vaart De Waterbus tot Fort Liefkenshoek en Lillo. Tussen deze twee aanlegplaatsen functioneert deze als veer. Vooral door de barrièrewerking van het Deurganckdok lijkt een verlenging naar Doel nodig.
Woonwerk vervoerspotentieel Een verlenging met amper 1,7 km tot Doel lijkt haalbaar met minimale bijkomende exploitatiekost. Er wordt een belangrijke schakel toegevoegd voor de pendel in het noorden van de beide havengebieden op linker- en op rechteroever. Maar ook voor pendelaars van en naar aangrenzende woongebieden, zoals Kieldrecht, Verrebroek, Woensdecht, Putte, Zandvliet, Stabroek en Kapellen. Het veer Doel – Lillo biedt kortere verbindingen aan dan via de weg; vooral omdat het Deurganckdok een barrière vormt.
Recreatief vervoerspotentieel Een belangrijke schakel in het recreatieve fietsnetwerk wordt hersteld met grensoverschrijdende voordelen vooral van en naar de genoemde woongebieden.
Multimodale aanpak Het is wel nodig om het uitgestrekte havengebied op beide Schelde-oevers beter te ontsluiten, in het kader van de Hoppin-aanpak (zie: Vlotter combineren met Hoppin):
• Te voet, nu Doel terug als een leefbaar dorp wordt beschouwd, is er opnieuw een potentieel voor aansluiting te voet met de Waterbus, zoals in Lillo.
• Fiets, omdat Doel aan de noordelijke kant van het Deurganckdok ligt, wordt de fietsafstand van Doel naar bijvoorbeeld Kieldrecht met 5 km ingekort.
• Fietsbus, misschien kan de bestaande Fietsbus in Lillo aansluiten met de Waterbus om naadloos over het Kanaaldok te geraken via de Tijsmanstunnel (zie: De fietsbus | Port of Antwerp).
• Auto, er is nu al een vervoersvraag, getuige de groeiende aantallen gebruikers van De Waterbus, die hun auto vandaag al achterlaten in Kruibeke, Liefkenshoek en Lillo.
• In het netwerkschema van De Waterbus ontbreekt de info over aansluitingen te voet, met de fiets, De Lijn (lijnen, aansluitingen, tariefintegratie), auto.
De tijd is rijp is om de Vlaamse overheid haar duurzaam, sociaal en multimodaal verhaal te versterken met een verlenging van De Waterbus tot Doel en met inbegrip van een multimodale ondersteunend aanpak.